söndag 2 maj 2010

Jakten på grodägg


Nu är det dags igen: Grodorna ska flytta in på Biotopia! För er som kom ihåg hade vi grodyngel under våren 2009 och nu är det dags igen.

Förra veckan besökte vi grodpölen i skogen i Vänge för att leta grodägg. Trots att våren verkade vara på god väg fanns en stor snödriva vid pölen och inga grodor eller ägg i vattnet. Så vi fick vända hemåt med en tom burk. Men det var ändå en trevlig utflykt med kaffe och kaka i en solig skogsdunge.

Nu på söndagskvällen efter valborgshelgen gjorde jag ett nytt försök. Groddammen var fortfarande tom och grodlös, men man ska inte ge sig så lätt. Jag hade träffat en grodforskare under veckan som sagt att grodorna var igång med äggläggning och trots att de var lite senare än vanligt så borde det finnas ägg i någon lite varmare pöl.

Det var en fin kväll och jag tog en promenad i skogen vid Vänge och gick och letade vattensamlingar och diken. När jag hittade vatten, så letade jag efter de geleartade äggsamlingarna som brukar sticka upp lite vid ytan. Taltrasten höll kvällskonsert och det var fullt med spännande spår i skogen. Till slut kom jag till en sänka i skogen där det fanns ett dike med en enda jättestor äggsamling. Äntligen!

Jag samlade in kanske en femtedel av äggen, för att inte få så väldigt många grodor. Man lär sig av sina misstag ibland. Jag la äggen i en kylbox och fyllde upp med så mycket vatten jag orkade och tog mig till bilen. Vad spännande, nu kan grodprojektet säsong 2 starta! Imorgon får vi ställa iordning det stora akvariet på Biotopia.

2 kommentarer:

  1. Heja!
    Vad kul för alla vårens besökare med favorit i repris!
    Jag lovar att vaka över de små liven och ge dem nödvändig föda i helgen!
    /Lisel

    SvaraRadera
  2. Det låter bra! De behöver ingen mat riktigt än för de har inte kläckts, men snart är det kanske dags för spenat-festen att börja.

    SvaraRadera